Met scooters rond het eiland! - Reisverslag uit Sámos, Griekenland van Sjoerd en Marlous - WaarBenJij.nu Met scooters rond het eiland! - Reisverslag uit Sámos, Griekenland van Sjoerd en Marlous - WaarBenJij.nu

Met scooters rond het eiland!

Door: Marlous

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Marlous

08 Juli 2012 | Griekenland, Sámos

Gister hadden we een vrije dag : ) en die hebben we goed besteed. Het was namelijk én Jeffry’s verjaardag, en de dag dat Sjoerd en ik 2 jaar en 11 maanden een setje zijn, reden genoeg voor een leuke dag! We wilden graag scooters huren om het hele eiland te bezichtigen. Helaas had ik, troela die ik ben, natuurlijk mijn rijbewijs in Nederland laten liggen. Gelukkig blijkt dat geen enkel probleem te zijn hier op het eiland. Iedere malloot kan een scooter huren, en een helm is optioneel (hebben wij maar wel genomen). Eerst dienden we te tanken, want de scooters worden afgeleverd met een lege tank. De openingstijden van het enige tankstation op het eiland zijn redelijk grieks: op zaterdag van 9.00 tot 13.00, en op zondag gesloten. We vroegen om een volle tank, maar de pomp staat vast afgesteld op 5 euro, dus wij vertrokken met een halve tank (Sjoerd) en een kwartvolle tank (Marlous).

We hadden jumjum voedsel gehaald om onszelf te verwennen: Twee tomaten en plakjes salami voor op brood en twee perziken, een koningsmaal! Eerst zijn we richting het Zuiden vertrokken. Het zuiden houdt na ongeveer 8 kilometer op en eindigt in één van onze onderzoeksbaaien. Deze heeft geen schaduw en was overbevolkt met toeristen, dus na een korte stop zijn we gauw weer teruggereden. Toen nog steeds in het Zuiden, naar een baai waar we nog nooit geweest waren: Petrokopia. Het is een oude steenafgraving en er zijn bomen voor schaduw en witte kiezels, we waren net op een bountie eiland :) . Daar kwamen we onze favourite Noorweegse toeriste weer tegen. Een echtpaar die we waar we ook naartoe gaan dagelijks tegen komen. Sjoerd en ik spelen de laatste tijd namelijk voor toeristenvoorlichters. Tijdens ons werk komen er regelmatig mensen op ons af om te vragen wat we aan het doen zijn, erg leuk om te vertellen wat we doen, en de mensen zijn superenthousiast! (of erg blij dat er iemand engels naar ze terug praat ;)

Na een relaxte middag zijn we doorgereden naar het Noorden, dat houdt pas na 18 kilometer op. De weg is nieuw dubbelbaans asfalt en we zijn de totale reis maar door 2 auto’s gepasseerd. Prachtige natuur, 12% stijgen en dalen, en heerlijk cruisen! Echter, zodra je naar een baai wilt rijden is het meestal 1 a 2 km over een retestijl hobbelpad vol kuilen. We hebben het gelukkig, met wat kleine adrenaline rushen van mijn kant, zonder problemen volbracht. Het eiland eindigt in het enige andere dorpje, 15 huizen, en een mooie baai aan zee. Toen we terug wilde rijden ging mijn ‘ga nu tanken’ knopje aan. Leuk als je nog 18 km berg op berg af moet rijden. Hij begon bij de eerste berg op al te rommelen, dus om benzine te besparen hebben we alle afdalingen met de motor uit gedaan. Misschien niet al te best voor de remmen, al konden we zo wel het pompend remmen tot in de puntjes perfectioneren ;) maar het was in ieder geval beter als zonder benzine in komen te staan. Uiteindelijk hebben we al uitrollend de scooterverhuur gered!
S’avonds zijn we ook nog uit eten geweest, Sjoerd had vlees in rodewijnsaus, en ik had mijn eerste kalamari ervaring, superlekker! Helaas zijn we allebei heel de nacht misselijk geweest van het vele eten, zijn we niet meer gewend ;)

Groetjes uit Griekenland,

Sjoerd & Marlous

• 08 Juli 2012 - 15:55

Monique:

Heey daar,

Gefeliciteerd al bijna 3 jaar samen! Jullie zijn ook echt een leuk stel!

Wat leuk dat jullie zijn wezen toeren op jullie vrije dag.
    Geniet er nog lekker van!

Dikke knuffel!

• 08 Juli 2012 - 22:47

Ellen:

Jaaaa.... dat bedoelde ik nou over de foto's. gaaf. samen op het strand is super mooi....

maar: hier in Rooi, zeggen ze wel eens: de tranen schieten ervan in m'n broek..

dat was wel heel letterlijk toen ik jullie douche/toilet/huh!!?? zag.

de slaapkamer vind ik dan weer wel knus, hihi....liggen er 4,5,of 6 personen.

heb het goed! en.. scooteren back -home op Samos, zal zeker beter gaan.
    lekker ff de wind in de kop..
    xxx ellen

• 10 Juli 2012 - 13:44

Pieter:

Wat leuk, dat jullie zo'n goed contact met mejuffrouw Jenica hebben! Geintje. Bedankt voor weer een verhaal en mooie foto's. :)

• 10 Juli 2012 - 16:50

Elmer:

Dekker, je ziet er wel een beetje uit als een hippie! Maar wel een leuk uitstapje, zo met die scooters! Veel plezier nog en geniet ervan!

• 11 Juli 2012 - 06:56

Sjoerd:

Hey Elmer, stiekem ben ik lang haar aan het groeien zodat ik in een clip van Gunter mee kan doen achter op een motor ;)

• 16 Juli 2012 - 07:18

Ingrid:

Wat een leuk uitstapje samen, lekker crossen! Mooie foto ook van jullie samen op het strand. :) Alweer bijna 3 jaar samen, zo de tijd vliegt. Geniet ze nog van jullie tijd samen op Samos!